Bloggar Lindas Bakskola Lindas tips & fakta Okategoriserade

Kan man byta ut bikarbonat mot bakpulver?

bakpulverbikarbonat

Kan man byta ut bikarbonat mot bakpulver?

Vad är skillnaden mellan bakpulver och bikarbonat? Kan man ersätta bikarbonat med bakpulver och tvärtom? Här får du svaret!

1. BAKPULVER
Jäsningsmedlet bakpulver består av en syra, en bas och stärkelse. När syran och basen förenas i vätska reagerar de med varandra och bildar koldioxid. Koldioxiden är en gas som ger luftbubblor i smeten, dvs ett luftigare bakverk.

2. BIKARBONAT
Bikarbonat består av natriumbikarbonat som även ingår i ett vanligt bakpulver. Skillnaden mellan bikarbonat och bakpulver är att syra-delen saknas. Bikarbonat används oftast när man bakar med någon syrlig ingrediens, såsom lingon, filmjölk, gräddfil etc. Om ingen tillsats av syra sker så bildas ändå lite koldioxid (dvs kakan blir luftig) men inte lika effektivt som när man kombinerar bikarbonat med syrliga ingredienser.

Ersätta bakpulver med bikarbonat – och tvärtom
Om man byter ut bakpulver mot bikarbonat måste smeten innehålla en syra för att jäsningen ska fungera bra, t ex filmjölk eller citron. Det går bättre att byta ut bikarbonat mot bakpulver för bakpulvret behöver ingen syra för att fungera.

1 tsk bakpulver = ½ tsk bikarbonat
1 tsk bikarbonat = 2 tsk bakpulver

Baka goda frukostfrallor med bakpulver som inte behöver jäsa – klicka här för recept!

Havrebollar med vit choklad

Kalasgoda havrebollar med riven, vit choklad istället för kakao. Riktiga 10-poängare!

Påskpyssel! Så färgar du äggen randiga

Det är roligt att pyssla och färgade ägg hör påsken till. Du kan enkelt göra snygga ränder i färgen – klicka på rubriken för att se hur man gör!

Kesoplättar med hallon (utan mjöl)

Nyttiga, supergoda plättar gjorda på Keso och ägg, helt utan mjöl. Goda och mättande till frukost, lunch eller mellis.

Lindas drömgoda midsommartårtor

23 superläckra tårtor & desserter till midsommar från Lindas bakskola!

Glass – grundrecept / Vaniljglass

Ljuvligt gott basrecept på vaniljglass som kan smaksättas efter egen smak. (Receptet innehåller inte kondenserad mjölk).

Kexchokladglass

Kexchoklad i glassen är fantastiskt gott – en perfekt kombination!

Daim-marängtårta

Frasiga marängbottnar penslade med choklad, fluffig vispgrädde med knäckig Diam. Ljuvligt gott!

10-minuterstårta

På bara några minuter fixar du midsommaraftons höjdpunkt! Det enkla är det allra godaste!

Filmjölkslimpa utan sirap

Osötad limpa med nyttiga frön som inte behöver jäsa. Supergod och hållbar!