Bloggar Lindas Bakskola Lindas pajrecept Lindas rabarber Okategoriserade

Rabarber- och jordgubbssmulpaj

rabarberjordgubbssmulapaj6 rabarberjordgubbssmulapaj8

Smulpaj med rabarber och jordgubbar är en ljuvlig kombination! Den syrliga, lite sura rabarbern passar perfekt med jordgubbarna. Det här receptet är helt perfekt, ett favoritrecept som kan användas med valfria bär. T ex blåbär, jordgubbar, hallon eller bara rabarber. Saltet i degen gör smulorna extra goda och smakrika, men man kan baka utan salt om man vill.

Ljuvligt god rabarberkladdkaka – klicka här för recept!
Fantastiskt god mördegsinbakad hallonpaj – klicka här för recept!

Här finns fler läckra recept med rabarber – klicka här!

Rabarber- och jordgubbssmulpaj

Ca 10 portioner

Fyllning i pajformen
ca 300 g rabarber
ca 200 g jordgubbar (frysta eller färska)

½–1 dl strösocker

Smuldeg
150 g smör, kylskåpskallt
1 ½ dl strösocker (det går bra att minska lite på sockret med ½ dl om man vill)
3 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 tsk flingsalt (eller 1 krm vanligt salt)

1. Sätt ugnen på 225 grader. Skala rabarbern och skär den i ca 2 cm bitar.

2. Blanda rabarbern och jordgubbarna i en pajform, ca 26 cm i diameter. Strö över strösocker.

3. Smuldeg: Nyp ihop smöret med de torra ingredienserna till en smulig deg.

4. Smula degen över rabarbern.

5. Grädda pajen längst ner i ugnen i 26–30 min. Låt den svalna i formen. Servera med vaniljsås eller vaniljglass.

1. Sätt ugnen på 225 grader. Skala rabarbern och skär den i ca 2 cm bitar.
2. Blanda rabarbern och jordgubbarna i en pajform, ca 26 cm i diameter. Strö över strösocker.
3. Smuldeg: Nyp ihop smöret med de torra ingredienserna till en smulig deg.
4. Smula degen över rabarbern.
5. Grädda pajen längst ner i ugnen i 26–30 min. Låt den svalna i formen. Servera med vaniljsås eller vaniljglass.

rabarberjordgubbssmulapaj3 rabarberjordgubbssmulapaj5 rabarberjordgubbssmulapaj7 rabarberjordgubbssmulapaj4

Jordgubbsglass på pinne

Nyttig, frisk & fräsch jordgubbsglass som bara tar 5 min att göra!

Rabarbersmulpaj

Ett väl beprövat smulpajsrecept som är helt perfekt i kombination med den syrliga rabarbern.

Rabarberkladdkaka

Den sura rabarbern i kombination med den söta, kladdiga kakan är underbar! En gudomligt god kaka!

Pavlova med hallongrädde

Frasig, hög marängbotten toppad med fluffig hallongrädde. Ljuvligt god tårta! Fler tips på garnering i receptet!

Blåbärspavlova

Frasig, hög marängbotten toppad med vispgrädde (eller vit chokladmousse) och blåbär. Underbar tårta! Fler tips på garnering i receptet!

Vit chokladmousse

Fluffig, läcker tårtfyllning eller häll upp den i glas och toppa med färska bär så blir det en smarrig dessert!

Drottningpavlova

Frasig, hög marängbotten toppad med vispgrädde och färska bär. Ljuvligt god & läcker! Fler tips på garnering i receptet!

Så gör du en Pavlovabotten

Frasig, läcker marängbotten som toppas med t ex vispgrädde, chokladmousse, lemon curd & bär. Ljuvligt gott!