Bloggar Lindas Bakskola Lindas limpor Lindas matbröd Lindas nyttigt Okategoriserade

Mjölfri havregrynslimpa

mjölfrihavregrynslimpa8 mjölfrihavregrynslimpa7

Mjölfri bakpulverlimpa med havregryn. En mycket lättbakad, luftig, saftig limpa som inte behöver jäsa. Den är dessutom nyttig och innehåller inte ett spår av vetemjöl. Degen baseras på havregryn som mixas till ett mjöl i en mixer eller hushållsmaskin med knivar. Suveränt, enkelt recept som kommer bakas ofta hemma hos mig! Den är stadig i konsistensen och väldigt mättande. Ett perfekt bröd när man vill bli mätt, men inte äta så mycket.

Supernyttig, fruktig mangoglass utan socker. Klicka på bilden för recept!
Nyttig mikrokladdkaka med bara 3 ingredienser! Klicka på bilden för recept!

TIPS! Följ mig gärna lindasbakskola på Instagram (klicka här)Facebook (klicka här)!

Mjölfri havregrynslimpa

1 st

7 dl havregryn (mixa dem till mjöl)
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 ägg
3 ½ dl filmjölk

havregryn

1. Sätt ugnen på 180 grader. Mixa havregrynen till ett mjöl i en matberedare eller mixer med knivar.

2. Blanda de mixade havregrynen, bakpulver, salt och filmjölk i en bunke.

3. Vispa äggen fluffiga med en elvisp.

4. Blanda ner äggen i havregrynssmeten och rör ihop allt till en kladdig deg.

5. Häll smeten i en limpform, ca 1 ½ liter, klädd med bakplåtspapper. Strö över lite havregryn.

6. Grädda limpan längst ner i ugnen i ca 55 min.

1. Sätt ugnen på 180 grader. Mixa havregrynen till ett mjöl i en matberedare eller mixer med knivar.
2. Blanda de mixade havregrynen, bakpulver, salt och filmjölk i en bunke.
3. Vispa äggen fluffiga med en elvisp.
4. Blanda ner äggen i havregrynssmeten och rör ihop allt till en kladdig deg.
5. Häll smeten i en limpform, ca 1 ½ liter, klädd med bakplåtspapper. Strö över lite havregryn.

Semmelwraps

Samma innehåll som en vanlig semla, men grädden & mandelmassan är inlindad i ett tunt, luftigt, läckert wrapsbröd!

Bönsallad

Nyttig, mättande och proteinrik bönsallad! Passar bra till kyckling, lax, kött eller till lunch som den är.

3 populäraste recepten i januari

De 3 populäraste recepten 1:a veckan i januari 2017.

Potatis är en av de nyttigaste råvarorna!

Klicka på rubriken för att läsa varför! Källa: Livsmedelsverket.

Nyttig potatislimpa utan vetemjöl

Supersaftig limpa helt utan vetemjöl som inte behöver jäsa. Potatis är fiber- & vitaminrik vilket gör brödet ännu nyttigare!