Bloggar Lindas Bakskola Lindas choklad Lindas chokladbollar Lindas tårtor Okategoriserade

Chokladbollstårta

chokladbollstårta12 chokladbollstårta11

Chokladbollstårta! Den perfekta tårtan som bakas utan ugn! Så läcker och god! Den håller flera dagar i kylen och kan även frysas in. Både barn och vuxna kommer garanterat älska denna goding!

En fantastiskt god nougatbollstårta! Klicka på bilden för recept!

TIPS! Följ mig gärna lindasbakskola på Instagram (klicka här)Facebook (klicka här)

Chokladbollstårta

Klicka till steg-för-stegbilderna här!

15–20 bitar

15 dl havregryn
4 dl kokos
4 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
250 g smör, rumsvarmt
½ dl kaffe
ev. lite vatten

Lager 2:
1 msk kakao

Lager 3:
1 msk kakao

100–150 g choklad, mörk eller ljus
kokos

1. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och nyp ihop dem med smöret. Tillsätt kaffe och blanda ihop till en lagom kladdig smet. Tillsätt lite vatten om det behövs.

2. Ta upp 1/3 av smeten. Tryck försiktigt ut den i en springform eller skål, 15–18 cm i diameter.

3. Blanda ner 1 msk kakao i smeten som finns kvar i bunken.

4. Ta upp hälften av smeten som är kvar och sprid ut den ovanpå den ljusa smeten i formen. Tryck till lite lätt så ytan blir slät.

5. Blanda ner ytterligare 1 msk kakao i den sista smeten i bunken. Sprid ut den ovanpå den ljusabruna smeten i formen. Jämna till ytan. Ställ den i frysen en stund.

6. Smält chokladen över vattenbad.

7. Pensla chokladen på ovansidan av chokladbollstårtan. Strö över kokos och låt den stelna i kylen.

Klicka till steg-för-stegbilderna här!

chokladbollstårta13

Bakad potatis & Keso

Bakad potatis och Keso är en grymt god kombination! Nyttigt, gott och mättande!

Bakad potatis i mikron

Bakad potatis går snabbt att göra i mikron! Det blir en härlig lunch med en god röra eller till en bit kött/kyckling med en klick smör – supergott!

Strösselmums

Som kärleksmums med med chokladströssel. Glasyren är galet god och strösslet ger en knaprighet som pricken över i.

Kalljästa grötfrallor

Kalljästa frallor med gröt i degen! Gör degen på kvällen och grädda dem direkt när du vaknar.

Havregrynsgrötfrallor

Havregrynsgröt i degen gör bröden extra saftiga och hållbara.

Mjölfri havregrynslimpa

Nyttig limpa helt utan vetemjöl! Behöver inte jäsa och innehåller ingredienser man oftast har hemma!